Koleje Śląskie od grudnia dojadą do Kluczborka

2019-11-22
UDOSTĘPNIJ:
Inauguracyjny kurs z Katowic do Kluczborka i z powrotem zostanie wykonany „Powstańcem śląskim”. Fot. TVP3 Katowice
Inauguracyjny kurs z Katowic do Kluczborka i z powrotem zostanie wykonany „Powstańcem śląskim”. Fot. TVP3 Katowice
Pociągi Kolei Śląskich od połowy grudnia będą obsługiwały m.in. odcinek między Lublińcem a Kluczborkiem. Specjalny, inauguracyjny kurs z Katowic zaplanowano na 30 listopada - poinformowała w piątek rzeczniczka Kolei Śląskich Magdalena Iwańska.

Iwańska zaznaczyła, że woj. małopolskie będzie kolejnym po woj. śląskim regionem, do którego będzie można dotrzeć pociągami przewoźnika należącego do samorządu. Zapowiedziała, że specjalny, inauguracyjny kurs z Katowic do Kluczborka i z powrotem zaplanowano na sobotę 30 listopada.

Przejazd ten zostanie wykonany „Powstańcem śląskim” - składem typu Elf, przyozdobionym okolicznościową okleiną, upamiętniającą 100. rocznicę powstań śląskich. Kurs upamiętni też 135-lecie linii kolejowej Tarnowskie Góry - Kluczbork: w jego trakcie będzie można wysłuchać historii połączenia, a także zwiedzić kabinę maszynisty.

Specjalny kurs będzie bezpłatny, ale osoby zainteresowane powinny dokonać rezerwacji poprzez formularz na stronie internetowej . Rejestracja rozpocznie się w Dzień Kolejarza, 25 listopada, w południe.

Dotąd, podróżując pociągami regionalnymi z Katowic w kierunku Olesna i Kluczborka, należało wsiąść w skład Kolei Śląskich do Lublińca, po czym przesiąść się na pociąg Przewozów Regionalnych relacji Lubliniec-Wrocław (przez Kluczbork i Oleśnicę). Stałe połączenie KŚ między Katowicami i Kluczborkiem zostanie uruchomione wraz z nowym rozkładem, 15 grudnia br.

Koleje Śląskie zaznaczyły, że dzięki temu Olesno i Kluczbork zyskają kolejowe połączenie z Tarnowskimi Górami, Bytomiem i Katowicami.

Uruchomienie połączenia to następstwo m.in. przyjęcia przez radnych woj. śląskiego w sierpniu br. uchwały w tej sprawie.

Na 50-kilometrowej trasie Lubliniec-Kluczbork kursuje teraz ok. sześć par (kursów w obie strony) pociągów Przewozów Regionalnych dziennie: głównie w relacji Wrocław-Kluczbork-Lubliniec. Z kolei na 30-kilometrowej trasie Racibórz-Kędzierzyn Koźle w dni robocze jeździ ok. 10 par pociągów Przewozów Regionalnych.

Licząca ponad 90 km trasa Częstochowa-Opole nie jest obsługiwana pociągami regionalnymi. Pociągi Przewozów Regionalnych od strony Opola nie docierają do Lublińca, dojeżdżając do miejscowości Kolonowskie i kończąc trasy w miejscowości Zawadzkie na terenie woj. opolskiego. Pociągi Kolei Śląskich jeżdżą na trasach Katowice-Lubliniec oraz Lubliniec-Częstochowa.

Jak wynika z uzasadnienia sierpniowej uchwały radnych woj. śląskiego, województwa mogą zawierać z innymi samorządami porozumienia ws. sprawie powierzenia zadań publicznych, w tym dotyczące organizacji przewozów kolejowych. W uzasadnieniu zaznaczono, że jest to niezbędne w celu zapewnienia ciągłości obsługi kolejowych przewozów mieszkańcom graniczących regionów.

Woj. śląskie przeznacza rocznie na organizację transportu kolejowego ok. 180 mln zł. Z tej kwoty ok. 140 mln zł otrzymują KŚ (Przewozy Regionalne - 40 mln zł). W obecnym rozkładzie jazdy zamawiane przez samorząd pociągi tego przewoźnika przejadą w ciągu roku blisko 7,5 mln km (w ub. roku ok. 7 mln km). Roczny budżet KŚ przekracza 200 mln zł.

Źródło: