Iwańska zaznaczyła, że woj. małopolskie będzie kolejnym po woj. śląskim regionem, do którego będzie można dotrzeć pociągami przewoźnika należącego do samorządu. Zapowiedziała, że specjalny, inauguracyjny kurs z Katowic do Kluczborka i z powrotem zaplanowano na sobotę 30 listopada.
Przejazd ten zostanie wykonany „Powstańcem śląskim” - składem typu Elf, przyozdobionym okolicznościową okleiną, upamiętniającą 100. rocznicę powstań śląskich. Kurs upamiętni też 135-lecie linii kolejowej Tarnowskie Góry - Kluczbork: w jego trakcie będzie można wysłuchać historii połączenia, a także zwiedzić kabinę maszynisty.
Specjalny kurs będzie bezpłatny, ale osoby zainteresowane powinny dokonać rezerwacji poprzez formularz na stronie internetowej KŚ. Rejestracja rozpocznie się w Dzień Kolejarza, 25 listopada, w południe.
Dotąd, podróżując pociągami regionalnymi z Katowic w kierunku Olesna i Kluczborka, należało wsiąść w skład Kolei Śląskich do Lublińca, po czym przesiąść się na pociąg Przewozów Regionalnych relacji Lubliniec-Wrocław (przez Kluczbork i Oleśnicę). Stałe połączenie KŚ między Katowicami i Kluczborkiem zostanie uruchomione wraz z nowym rozkładem, 15 grudnia br.
Koleje Śląskie zaznaczyły, że dzięki temu Olesno i Kluczbork zyskają kolejowe połączenie z Tarnowskimi Górami, Bytomiem i Katowicami.
Uruchomienie połączenia to następstwo m.in. przyjęcia przez radnych woj. śląskiego w sierpniu br. uchwały w tej sprawie.
Na 50-kilometrowej trasie Lubliniec-Kluczbork kursuje teraz ok. sześć par (kursów w obie strony) pociągów Przewozów Regionalnych dziennie: głównie w relacji Wrocław-Kluczbork-Lubliniec. Z kolei na 30-kilometrowej trasie Racibórz-Kędzierzyn Koźle w dni robocze jeździ ok. 10 par pociągów Przewozów Regionalnych.
Licząca ponad 90 km trasa Częstochowa-Opole nie jest obsługiwana pociągami regionalnymi. Pociągi Przewozów Regionalnych od strony Opola nie docierają do Lublińca, dojeżdżając do miejscowości Kolonowskie i kończąc trasy w miejscowości Zawadzkie na terenie woj. opolskiego. Pociągi Kolei Śląskich jeżdżą na trasach Katowice-Lubliniec oraz Lubliniec-Częstochowa.
Jak wynika z uzasadnienia sierpniowej uchwały radnych woj. śląskiego, województwa mogą zawierać z innymi samorządami porozumienia ws. sprawie powierzenia zadań publicznych, w tym dotyczące organizacji przewozów kolejowych. W uzasadnieniu zaznaczono, że jest to niezbędne w celu zapewnienia ciągłości obsługi kolejowych przewozów mieszkańcom graniczących regionów.
Woj. śląskie przeznacza rocznie na organizację transportu kolejowego ok. 180 mln zł. Z tej kwoty ok. 140 mln zł otrzymują KŚ (Przewozy Regionalne - 40 mln zł). W obecnym rozkładzie jazdy zamawiane przez samorząd pociągi tego przewoźnika przejadą w ciągu roku blisko 7,5 mln km (w ub. roku ok. 7 mln km). Roczny budżet KŚ przekracza 200 mln zł.